Skip to main content

Hoe kun je een parkeervergunning, die gebruikt kan worden voor meerdere voertuigen, digitaliseren?

Het digitaliseren van parkeervergunningen of ontheffing ‘op kenteken’ is tegenwoordig gemeengoed. De parkeerrechten worden digitaal opgeslagen op een centrale plek (meestal het NPR), zodat controleurs en scanauto’s kunnen controleren of er een recht bestaat voor de kentekens die ze tegenkomen.

Veel gemeenten worstelen echter met het digitaliseren van vergunningen of ontheffingen, die nu als een afgedrukt vignet worden afgegeven, waarop een aantal kentekens staan genoteerd. De parkeervergunning is alleen geldig op de kentekens van voertuigen waarvoor de vergunning is afgegeven.

Het vignet wordt achter de ruit gelegd van de betreffende auto. Controleurs moeten, nadat wordt geconstateerd dat een kenteken geen digitaal recht heeft, achter het raam kijken om te controleren of er een geldig vignet ligt. Als er gebruik wordt gemaakt van een scanauto, zal voor het kenteken een nacontrole moeten worden gedaan, waarbij een medewerker middels foto’s moet achterhalen of er een geldig vignet achter het raam ligt.

Zoals we onlangs in de media hebben kunnen volgen (zie bijvoorbeeld ook https://nos.nl/artikel/2363617-parkeerboetes-door-scanauto-s-aanvechten-loont) komen er zeer regelmatig meldingen van onterecht uitgedeelde parkeerboetes. Herstel brengt veel administratieve rompslomp met zich mee.

ParQ biedt een manier om dit soort vergunningen of ontheffingen toch te digitaliseren. Via het klantenportaal van ParQ vraagt een persoon of bedrijf de vergunning aan en geeft aan welke kentekens van de vergunning gebruik willen maken. Hierbij worden indien nodig, documenten toegevoegd om het eigenaarschap van de kentekens te bewijzen. Een medewerker van de gemeente controleert de aanvraag en na goedkeuring rondt de aanvrager het aanvraagproces af door de vergunning te betalen via het klantenportaal.

Er wordt automatisch een meldnummer gekoppeld aan de vergunning en de producthouder stelt zelf een eigen pincode in. Met dit meldnummer en pincode kan de vergunninghouder inloggen in een Parkeeracties-webapp van de gemeente om het kenteken waarmee wordt geparkeerd te ‘activeren’. Zodra dit is gedaan, wordt een digitaal recht aangemaakt. Dit recht blijft geldig totdat een ander bij de vergunning behorend kenteken wordt geactiveerd.

 

Leave a Reply