In 2006 was Ronald Bakker de eerste consultant via Qualogy bij de bekendste supermarktketen van Nederland. Ronald kwam binnen als Java Developer voor het team dat werkte aan de website voor online bestellingen. 15 jaar later werkt hij samen met zo’n 40 Qualogy-collega’s aan diverse opdrachten bij deze aansprekende opdrachtgever. Een mooi moment om terug te blikken op de afgelopen 15 jaar.
15 jaar innovatie bij de bekendste supermarktketen van Nederland
Mijn eerste opdracht was zoals gezegd bij de website voor online bestellingen. Ik mocht gelijk meewerken aan het bouwen van een nieuwe versie van de website. Deze versie maakte gebruik van het systeem Fredhopper om het online assortiment te beheren. Ook kreeg de pagina een nieuwe look and feel. Een fantastische uitdaging.
De IT-organisatie in 2006
De IT-organisatie zag er 15 jaar geleden compleet anders uit dan nu. De website was een eigen organisatie binnen het bedrijf, ik had eigenlijk weinig te maken met de andere IT-afdelingen. Vanwege onze expertise waren mijn collega’s en ik ook technisch verantwoordelijk voor de corporate website. De afdeling bestond uit 5 Oracle PL/SQL-ontwikkelaars, 2 Java-ontwikkelaars en er werd nog 1 front-ender ingehuurd. Op het gebied van Java was er eigenlijk nog niets, zelfs geen versiebeheersysteem. Alles tot dan toe was grotendeels opgezet door de Java-ontwikkelaar die er al zat.
De 2006 tech stack
Ook de tech stack was een stuk minder professioneel. De logica voor de website zat grotendeels in Oracle PL/SQL. Er was een Java-laag die hier tegenaan praatte en hiervoor weer een front-end-laag. De Java-laag was geschreven op een zelfgebouwd framework.
Ter vergelijking met nu: we gebruiken Spring Boot aan de Java-kant, wat gedeployed wordt met Kubernetes in de Azure-cloud. Ook maken we steeds meer gebruik van Kotlin in plaats van Java.
Meebouwen aan meerdere projecten
Ik heb in 2 periodes bij de supermarktketen gewerkt: van 2006 tot en met 2016 en vanaf oktober 2020 tot en met nu. Ik vind het fantastisch om weer terug te zijn. Door de jaren heen heb ik aan diverse opdrachten meegewerkt, zoals:
- de bouw van een receptenzoeker .
- single sign-on tussen oude – en nieuwe omgeving.
- bouw van een online wijnwinkel.
- bouw van de mobiele app.
- overgang van oude naar nieuwe omgeving, inclusief de beëindiging van de oude omgeving.
- de nieuwe receptenwebsite met app
Op dit moment werk ik aan de digitale assistent en aan track & trace pushnotificaties voor online bestellingen. Je leest er hier meer over.
De groei van het merk
De supermarktketen is in de afgelopen 15 jaar flink gegroeid. In het begin verdubbelde de omzet van online bestellingen een aantal keer. En ik vermoed dat dat nog wel een aantal keer gebeurd is. Verder is het bezorggebied uitgebreid van de stedelijke gebieden naar vrijwel heel Nederland. Daarnaast wordt nu zelfs de klantenservice geautomatiseerd met een digitale chatbot. En er zijn natuurlijk diverse mobiele apps gekomen, met als belangrijkste de online winkel-app.
Hoogtepunten en uitdagingen
Ik kan mij meerdere mijlpalen herinneren. Bijvoorbeeld in 2006 toen heel Nederland rond de kerst ineens massaal naar onze online winkel ging om recepten te zoeken. Opeens hadden we meer dan een miljoen hits per dag! En dat voor een landje met 17 miljoen mensen. Op eerste kerstdag was het zo druk op de site dat die er elk uur uitklapte. Deze drukte hadden we totaal niet verwacht! In 2007 waren we hier gelukkig wel op voorbereid en bleef de site mooi in de lucht.
Ik heb het altijd erg leuk gevonden om aan een van de drukstbezochte websites van Nederland te werken. Het is altijd een leuke uitdaging om deze drukte technisch mogelijk te maken. Ook recent tijdens de eerste lockdown kwamen we voor de uitdaging van extreme drukte te staan. Heel Nederland ging ineens online boodschappen doen. Dat het dan lukt om de boel draaiende te houden, dat is fantastisch.
Ook de online winkel-app is een hoogtepunt. Het was een van de eerste apps van Nederland en ineens liep iedereen in de supermarkt met zijn mobiele telefoon rond. Heel handig, omdat je met die app je boodschappenlijstje op loopvolgorde van jouw lokale supermarkt kan zetten.
De toekomst van boodschappen doen
In de top 10 van winkels van Nederland stonden dit jaar 4 supermarkten. Dat zegt wel iets over de bekendheid van supermarkten en de waardering die Nederlanders eraan geven. Daarnaast zie je in steden steeds meer kleine spelers, die heel snel boodschappen bezorgen op de fiets. Ik denk dat dat de komende jaren alleen maar zal groeien. Veel mensen gaan inzien dat je veel tijd kunt besparen als je online bestelt. Je maakt je boodschappenlijstje, betaalt online en hoeft dan alleen nog maar te wachten op de bezorger. Handig! Ik denk ook dat er steeds meer geautomatiseerd gaat worden, ook in de distributiecentra en in het bezorgproces.
De uitdagingen voor IT
Steeds meer mensen bestellen online en steeds meer concurrenten betreden de markt. Iedereen zal steeds meer willen groeien. Dan moet je snel en makkelijk kunnen opschalen. Automatiseren is dan belangrijk om de kosten te drukken. Hierbij zullen allerlei AI-technieken nodig zijn, zoals robots in de distributiecentra en de digitale chatbot. En natuurlijk is het altijd goed om leuke nieuwe features te bouwen die de concurrent nog niet heeft! Je moet blijven vernieuwen.
De rol van Qualogy
Qualogy past heel goed bij deze supermarktketen, omdat Qualogy kennis heeft van Oracle. Oracle is nog altijd de ruggegraat van het bedrijf. Verder zijn we erg goed op Java-gebied, wat zich heeft bewezen als de meest robuuste en schaalbare programmeertaal om je backend in te bouwen. Qualogy heeft een grote Java-community, waarbij iedereen elkaar op de hoogte houdt van de nieuwste kennis. Iedere twee weken hebben we een lunchsessie waarin we elkaar presentaties geven. Ook externen geven presentaties. En wij delen die kennis weer met klanten. En als kers op de taart hebben we ook een AI-tak en verstand Front-end, voor de coole nieuwe features.
DE SAAS OPLOSSING VOOR HET VERSCHAFFEN VAN PARKEERPRODUCTEN
Door de eenvoudige bediening en intuïtieve werkwijze van ParQ, verhoogt de gemeente zowel de eigen efficiency als de tevredenheid van haar bewoners en bedrijven.